טיקטוק הואשמה לא פעם במהלך המלחמה בכך שהיא מעודדת תוכן אנטישמי ואנטי-ישראלי ואף מורידה חשיפה ליוצרי תוכן שעוסקים בהסברה. הרשת החברתית האהובה על דור ה-Z בארץ ובעולם הפכה לזירת מאבק בין תומכי ישראל למתנגדיה, עם ארגונים כמו מבצע אבטיח, שתוקפים יוצרי תוכן שלא מביעים את דעתם בנוגע למלחמה או שמביעים הזדהות עם ישראל. כמו כן, יוצרי תוכן ישראליים שהעלו בתחילת המלחמה תוכן הסברתי התלוננו כי טיקטוק פגעה בחשיפה שלהם באופן משמעותי - כמו למשל דני בולר, שהודיע כי יעזוב את הפלטפורמה בעקבות כך, אך חזר לפרסם בה תוכן זמן קצר לאחר מכן.

דני בולר עוזב זמנית את טיקטוק (צילום: ask__dani, tiktok)
דני בולר עוזב זמנית את טיקטוק|צילום: ask__dani, tiktok

הטענות נגד טיקטוק קיבלו לאחרונה חיזוק על ידי ברק הרשקוביץ, עובד לשעבר בסניף הישראלי של הרשת החברתית, שהחליט בחודש ינואר האחרון להתפטר מתפקידו. בתחילה, צייץ הרשקוביץ כי "אנחנו חיים בתקופה שבה עצם הקיום שלנו כיהודים וישראלים מותקף ובסכנה", ואף רמז שהרקע לעזיבתו הוא היחס המפלה של הרשת החברתית לכאורה, לעמדה הפרו-ישראלית במלחמה: "בעידן כזה לא יציב, סדרי העדיפויות של אנשים מתחדדים. עם ישראל חי".

בראיון למהדורה המרכזית, חשף הרשקוביץ כי בעת שעבד בסניף המקומי של החברה, החל לחוש שהפלטפורמה מוטה נגד ישראל: "לא תמיד אנחנו מצליחים להתייחס לזה בצורה הנכונה", אמר, וסיפר כי קמפיינים שקראו לשחרור החטופים נפסלו בטענה שהיו "פוליטיים", בעוד שקמפיינים לגיוס כספים לתושבי עזה אושרו. מאז, הקמפיין לשחרור החטופים עלה לרשת החברתית, שעובדת בשיתוף פעולה עם מטה המשפחות.

כעת טיקטוק הודפת את הטענות ומפרסמת נתונים חדשים אודות כמות התכנים שהוסרו מאז תחילת המלחמה - יותר מ-3.1 מיליון סרטונים, ויותר מ-140 אלף שידורים חיים שעלו באזור ישראל, עזה והגדה, כך נכתב בהודעת החברה. מדובר בתוכן שהפר את כללי הקהילה, כולל תוכן המקדם את חמאס, תוכן הכולל דברי שטנה, קיצוניות אלימה ומידע מוטעה. כמו כן, הרשת החברתית נלחמת בתופעת הדיס-אינפורמציה, והסירה עד כה יותר מ-320 מיליון חשבונות מזויפים ברחבי העולם.

כמו כן, בטיקטוק מבקשים להבהיר כי עם פרוץ המלחמה, תגברו את צוות בודקי התוכן ושיפרו את המודלים הטכנולוגיים שמסייעים לניטור התוכן, מה שהביא לעלייה של 234% בהסרת תגובות שמפרות את כללי הקהילה (כלומר, שכוללות תוכן שנאה וכדומה) באזור ישראל, עזה והגדה. עוד בחברה עדכנו את "מדיניות השנאה", כלומר, הקוד האתי שלפיו נקבע איזה תוכן מפר את כללי הקהילה, בדגש על אנטישמיות וכן איסלאמופוביה מנגד. 

טיק טוק, לוגו, טיקטוק (צילום: BigTunaOnline, ShutterStock)
טיק טוק|צילום: BigTunaOnline, ShutterStock

נכון, אמנם מדובר בנתונים מעודדים שמאותתים על כך שהרשת החברתית מודעת לאינפלציית התכנים הבעייתיים שעולים בה, אבל כאמור, ייתכן שמדובר רק בטיפה בים או בבחינת מעט מדי ומאוחר מדי. עם זאת, גם הרשקוביץ עצמו ציין באותו ראיון שאנשי טיקטוק ישראל עושים לא מעט כדי לאזן את התכנים שעולים בפלטפורמה: "הם נלחמים בכל יום מלחמה מאוד עיקשת, ואם מישהו יכול מתוך המערכת כרגע לעזור ולשנות לטובה - אני חושב שזה חשוב שיישארו שם". עוד אמר הרשקוביץ בהקשר זה: "אני מקווה לגלות בעקבות השיח הציבורי שמתעורר עכשיו שכן יש שם מוכנות אמיתית לבוא ולפתור את הבעיות לעומק".